Het Verborgen Juweel van Wabi-Sabi en de Heer Henricus van Keldonk.

Wabi-sabi (侘寂) (uitleg is overgenomen van Wikipedia)

Wabi-sabi is een Japanse esthetische filosofie die de schoonheid van imperfectie, vergankelijkheid en onvolledigheid waardeert. Het viert de natuurlijke cyclus van groei, verval en dood, en vindt schoonheid in dingen die eenvoudig, bescheiden en pretentieloos zijn.

Waarde van wat je hebt in plaats van te verlangen naar meer. Wees mindful: Wabi-sabi moedigt mindfulness en aandacht voor het huidige moment aan. Door mindful te zijn, kun je de schoonheid van de wereld om je heen opmerken en waarderen.

Door deze principes in je leven te integreren, kun je wabi-sabi op een meer diepgaande manier omarmen en een waardering ontwikkelen voor de schoonheid van eenvoud, bescheidenheid en vergankelijkheid.

Mindful worden: en dat betekent simpelweg: volledig bewust zijn van de huidige ervaring. Je kunt het woord ‘mindfulness’ vertalen met ‘opmerkzaamheid’ of ‘aandachtigheid’.

  1. De kracht van visualisatie. Als je verdrietig bent of een slechte dag hebt, neem dan een moment rust en visualiseer jouw doelen in het leven.
  2. Let op je ademhaling.
  3. Accepteer dingen zoals ze zijn.
  4. Luister naar de mensen om je heen.
  5. Geniet van je eten.
  6. Begin de dag zonder gadgets.
  7. Sporten.
  8. Leef in het moment.
  9. Maak producten van klei e.d. die uit je mint zijn ontsproten en die jouw visualisatie heeft bedacht.

Een grotendeels verzonnen verhaal van een Keramist en zijn gewoonte, geschreven door: J.G.J.C. van Asperen.

Hoofdstuk 1: De Kanaalgraver

Een aantal jaren geleden, in een rustig Nederlands dorpje gelegen langs de doorgaande weg N279 en parallel lopend naast de Zuid-Willemsvaart, een kanaal dat vanaf het jaar 1826 loopt vanaf de Maas bij ’s Hertogenbosch tot Maastricht, lang 121,9 km. Is het kleine dorp Keldonk en dat in 1848 in het geschiedenisboek staat als Keeldonk en dat nog eerder in de jaartelling wordt vermeld vanaf ongeveer 1300. Ook in 1387 wordt Keldonk als Keeldonc genoemd in een boek over “de Mirakelen van Onze Lieve Vrouw van ’s Hertogenbosch”. De Zuid-Willemsvaart werd gegraven van 1822 tot 1826. Als gevolg hiervan werd er meer handelgedreven en begon Keldonk langzaam te groeien. In 1848 werd Keeldonk beschreven als een gehucht in de Meierij van ‘s-Hertogenbosch met 230 inwoners. In 1890 schrijft men over Kildonk aan de Aa met 555 inwoners.

In Keldonk staat een bijzonder beeld. Het is een man met een schop in zijn hand. Het is net of hij het zand met zijn schop de lucht in gooit. Zijn naam is “De Kanaalgraver”. De kanaalgravers waren vreemdelingen. Ze kwamen met hun schop en groeven met de hand de Zuid-Willemsvaart en maakte haar 121,9 km lang.

Op 11 juni 1912 werd de eerste steen gelegd met feestelijk vertoon door pastoor Bogaerts van de dorpskerk. Voor 42.600 gulden en met veel steun van de Keldonkse inwoners werd de bouw van de kerk voltooid. Deze was gewijd aan de heilige Antonius van Padua. Reeds op 15 november 1912 kon de nieuwe parochie als zodanig gaan functioneren. Heel spoedig daarna richtte pastoor Bogaerts de broederschap van de H. Antonius van Padua op. Tot op heden wordt er op de eerste zondag na 13 juni een Antoniusviering gehouden.

Hoofdstuk 2: Heer Henricus van Keldonk

Hier huisde in het verleden door zijn verkregen vrije tijd en weer zovele jaren later ook een man genaamd Heer Henricus van Keldonk. Hij was een eenvoudige keramiekman die zijn dagen doorbracht met het creëren van prachtige keramische kunstwerken. Heer Henricus van Keldonk had altijd een diepe affiniteit gehad met de natuur en de eenvoudige schoonheid van het alledaagse leven. In het jaar toen het kanaal gegraven werd was ook hier weer Wabi-Sabi aan het werk en was toen ook al elke grote en vorm van een schop met aarde een schoonheid van imperfectie.

Op een serene lenteochtend ergens alweer 25 jaar geleden, reed Heer Henricus van Keldonk op zijn fiets en gemak door het dorp, Heer Henricus van Keldonk merkte iets bijzonders op. Het was een eeuwenoude boerderij langs de dorpsweg gelegen. Gedeeltelijk vervallen door de tijd en onder een dikke laag mos en omringd door struiken en kreupelhout. Het zag eruit alsof een groot gedeelte al tientallen jaren niet meer was bewoond en gebruikt. Heer Henricus van Keldonk zijn nieuwsgierigheid werd gewekt en hij besloot de boerderij van dichtbij te bekijken en de bewoners, de familie van Baerlo, hiervoor aan te spreken. Hij stalde zijn fiets ergens tegen een wilde haag en ging op onderzoek uit.

Hoofdstuk 3: De Ontdekking van Wabi-Sabi

Toen hij de boerderij betrad, voelde hij meteen een vreemde, maar betoverende sfeer. Het interieur was versleten en verweerd, maar er hing een rustige schoonheid over deze plek. Het deed Heer Henricus van Keldonk meteen denken aan de Japanse filosofie van Wabi-Sabi, die hij in zijn jeugd had bestudeerd maar, in de drukte van zijn werk was vergeten. Er waren enkele paarden in de wei en waren niet geïnteresseerd in de Heer Henricus van Keldonk.

Wabi-Sabi was meer dan alleen een esthetische stroming; het was een levenswijze. Het streefde naar de waardering van de vergankelijkheid en onvolmaaktheden van het leven. Het omarmde de schoonheid van de veroudering, van de natuurlijke slijtage van gereedschap en andere voorwerpen. De eenvoudige genoegens van het dagelijks bestaan. Heer Henricus van Keldonk herinnerde zich de oude meesters die hij had bestudeerd in zijn studietijd en besefte dat hij de kunst van Wabi-Sabi in zijn werk en leven moest herontdekken.

Hoofdstuk 4: Het Herstellen van de Boerderij

Gedurende vele dagen en nachten werkte Heer Henricus van Keldonk aan het herstellen van een gedeelte van de boerderij en tegelijkertijd ook zijn keramiek al produceerde. Hij verwijderde voorzichtig de dikke laag stof van vloer, plafond en muur en joeg spinnen uit hun webben op de vlucht of ruimde niet goedschiks, dan maar kwaadschiks op. Hij repareerde de scheef hangende deuren en ramen en sponste het glas. Bracht een nieuwe pleisterlaag aan op de doorgebroken muren. Al die tijd voelde hij de aanwezigheid van de oude bewoners die boven hem bleven hangen, het was alsof hun geesten hem begeleidden met het maken van mooie keramiek.

Hoofdstuk 5: De Essentie van Wabi-Sabi

Toen het boerderijgedeelte eindelijk was hersteld voor zijn gebruik en Heer Henricus van Keldonk tevreden was, ging Heer Henricus van Keldonk op zoek naar een nieuwe inrichting en decoraties die de essentie van Wabi-Sabi weerspiegelden. Heer Henricus van Keldonk schilderde de symbolen van Wabi-Sabi op de muur van zijn leslokaal om andere ook te gaan inspireren. Hij vond oude gebruikte spullen, zoals een houten tafel die gekrompen was en gebarsten, allemaal door de tand des tijds aangetast, maar die nog steeds stevig op zijn poten stond. Versleten, maar comfortabele stoelen vulden de werkkamer, en een zelfgemaakte nieuwe verlichting wierp een vernieuwde gloed over de ruimte en keramische werken.

Hoofdstuk 6: Het Creëren van Wabi-Sabi Kunst

Heer Henricus van Keldonk realiseerde zich ook dat zijn keramiek en zijn vaardigheden een perfecte aanvulling zouden zijn op de nieuwe levensstijl die hij had omarmd. Hij begon met het maken van eenvoudige, maar prachtige keramische objecten geïnspireerd door de natuur. Zijn projecten waren ruw en onregelmatig van vorm, met glazuren die de kleuren van de seizoenen weerspiegelden. Zijn schalen waren niet perfect rond, maar hun imperfectie maakte ze uniek en betoverend.

Hoofdstuk 7: De Invloed van Wabi-Sabi

Het rustieke dorpje begon al snel de schoonheid van Heer Henricus van Keldonk en al zijn creaties en zijn levensstijl op te merken. Mensen kwamen kijken naar zijn keramiekwerkplaats en bezoeken de rustgevende sfeer van zijn gedeelde boerderij. Ze bewonderden zijn werk niet alleen om zijn vakmanschap, maar ook om de diepere betekenis erachter, de viering van eenvoud en imperfectie, de waardering voor het vergankelijke en het verlangen naar rust in een wereld vol haast. Een verlangen naar stilte in een wereld met te veel verwerpelijk geluid.

Hoofdstuk 8: De Ontmoeting met de Hotelier

Op een dag bezocht Heer Henricus van Keldonk het eiland Ameland om nieuwe inspiratie op te doen en ontmoette daar een Hotelier in zijn eigen zaak genaamd “Amelandse Pracht”. Heer Henricus van Keldonk vertelde over zijn keramiekwerkplaats die gevestigd is in dat Brabantse dorpje Keldonk aan het kanaal. De hotelier was op zoek naar iets speciaals om te gebruiken als een presentatie en om zijn gasten daarmee te markeren. De hotelier had gehoord van de bijzondere kunstwerken van Heer Henricus van Keldonk.

Terwijl hij praatte met Heer Henricus van Keldonk aan zijn tafel waar men at onder het nuttigen van een glaasje wijn en Franciscusbier, bladerde hij door de keramiekfolder met al de keramische schatten daarin weergegeven. Hij wilde iets gemaakt hebben om te gebruiken in zijn zaak en om te kunnen promoten bij zijn klanten. Zo bewonderde de hotelier zijn kunsten, voelde een diepe verbinding met de eenvoud en de sereniteit van de ideeën van Heer Henricus van Keldonk en koos het uiteindelijke product.

Hoofdstuk 9: De Perfecte Imperfectie

De hotelier benaderde Heer Henricus van Keldonk en vroeg hem over zijn wens om een aantal in keramiek gemaakte Oesterschalen te maken voor zijn zaak, de “Amelandse Pracht”. Heer Henricus van Keldonk knikte glimlachend en bedacht een plan en de vorm. Thuis begon hij in zijn atelier in het kleine dorpje enkele stukken te produceren. Toen hij na enige tijd zijn komst op Ameland weer aankondigde en vertelde dat hij de bestelde keramische producten de hotelier wilde overhandigen bij zijn aankomst op het eiland, merkte de Hotelier op toen hij ze in handen kreeg, dat ze niet allemaal hetzelfde waren. Er waren kleine oneffenheden en onregelmatigheden in het glazuur en afwerking en de vorm. Maar in plaats van teleurgesteld te zijn, was de Hotelier gecharmeerd door deze imperfecties. Hij begreep dat de natuur hierin bepaald en ook schept en dat dit het wezen van Wabi-Sabi was, het omarmen van deze schoonheid van imperfectie.

Hoofdstuk 10: De Verrijking van “Amelandse Pracht”

En dus werden Heer Henricus van Keldonk zijn kunstwerken een integraal onderdeel van de hotelier uit de “Amelandse Pracht”. Hij vulden de tafels in zijn restaurant op met de schalen van keramiek specialist Heer Henricus van Keldonk en de receptie gaf haar promotie weer door aan de klant. De schalen dienden ook om te verkopen aan zijn gasten.

Elk stuk vertelde een verhaal van verscheidenheid, eenvoud, vergankelijkheid en de schoonheid van Natuur en het moment. De “Amelandse Pracht” vierde de schoonheid van het Wabi-Sabi-leven, waarin haar gasten werden herinnerd aan de waarde van de dingen die niet perfect hoeven zijn, maar diep en betekenisvol zijn om te gebruiken.

Hoofdstuk 11: De Zoektocht van Pieter

Het was een zonnige zomerdag in HOLLUM en op het prachtige eiland Ameland, en de geur van de zee vermengde zich met de zoete aroma’s van bloeiende bloemen en de geur van de zee. In het hart van het pittoreske dorp Hollum bevond zich ook de plaatselijke wijnwinkel, “De Verfijnde Druif,” beheerd door de vriendelijke en enthousiaste wijnhandelaar, Pieter. Pieter stond bekend om zijn brede assortiment aan wijnen, maar er was één mysterieus product dat al lange tijd zijn aandacht had getrokken in het Restaurant De “Amelandse Pracht”.

Hoofdstuk 12: De Perfecte Combinatie

Op een dag, terwijl Pieter zijn winkel aan het voorbereiden was voor een drukke middag, hoorde hij opgewonden stemmen in het restaurant de “Amelandse Pracht”. Hij stapte er naar binnen om te zien wat er aan de hand was en ontdekte dat de herrie afkomstig was van een groep mensen die zich hadden verzameld rondom een vreemde man, een man met een flink postuur en ook zijn eega was erbij, het was Heer Henricus van Keldonk genaamd, die in het dorp Hollum was neergestreken voor zijn rust en met zijn collectie keramiek voor de Amelandse toerist.

Hoofdstuk 13: De Wijnwinkel van Pieter

Pieter, die altijd op zoek was naar bijzondere producten voor zijn winkel, was meteen geïntrigeerd door de oesterschalen van Heer Henricus van Keldonk. Hij vroeg of hij ze zou kunnen kopen om ze in zijn wijnwinkel te verkopen samen met de wijn en Heer Henricus stemde met plezier toe. “De schoonheid van deze schelpen,” zei hij, “en daarin het samenbrengen van de fles wijn kan de ervaring van het drinken van de wijn verrijken.”

Terug in zijn wijnwinkel begon Pieter de oesterschalen van Heer Henricus van Keldonk op een speciale tafel uit te stallen, naast de flessen wijn en in combinatie. De combinatie van de kleurrijke oesterschalen en de verfijnde flessen wijn zorgde voor een betoverende verpakking. Klanten die de winkel binnenkwamen, waren verrukt door de unieke presentatie en begonnen de schelpen te bewonderen terwijl ze een fles wijn uitkozen die Pieter als een voorbeeld van schoonheid vleide in de oesterschaal.

Hoofdstuk 14: De Zoektocht naar de Perfecte Wijn

Maar er was één mysterie dat Pieter bleef achtervolgen. Ondanks de toenemende populariteit van zijn wijnwinkel, had hij nog steeds niet ontdekt welke wijn het beste paste bij de oesterschalen van Heer Henricus van Keldonk. Hij wilde de perfecte combinatie vinden om zijn klanten de meest bijzondere smaakervaring te bieden. Met zijn gedachte en de grondbeginselen van Wabi-Sabi waarin het leven met deze keramiekkunst en de combinatie met een dagelijks glas wijn de klant kon bekoren.

Hoofdstuk 15: De Reis naar Frankrijk

Op een dag, terwijl hij de schalen in de winkel aan het ordenen was, kreeg Pieter een briljant idee. Hij besloot om zelf op zoek te gaan naar de ideale wijn om te serveren bij de oesterschalen van Heer Henricus van Keldonk. Hij zou een reis maken naar de wijngaarden van Frankrijk om de perfecte wijn te vinden met als uitgangspunt Wabi-Sabi als een imperfect product en de vergankelijkheid. Hij bezocht op zijn reis naar Frankrijk ook de Keramiekwerkplaats van Heer Henricus van Keldonk en hij raakte steeds enthousiaster.

Hoofdstuk 16: De Perfecte Harmonie

Zo begon het avontuur van Pieter, de wijnhandelaar van Ameland. Hij reisde naar Frankrijk en bezocht verschillende wijnstreken, proefde de meest verfijnde wijnen en leerde over de kunst van wijn maken door alle eenvoud samen te brengen. Het was een reis vol ontdekkingen en avontuur en Pieter voelde zich steeds meer geïnspireerd door Wabi-Sabi en Heer Henricus van Keldonk.

Na maanden van zoektocht keerde Pieter terug naar Ameland en zijn geliefde Hollum met een zorgvuldig geselecteerde collectie wijnen, elk gekozen om perfect te passen bij de oesterschalen van Heer Henricus van Keldonk. Hij organiseerde een speciale wijnproeverij in zijn winkel “De Verfijnde Druif,” om de nieuwe combinaties te introduceren en zijn klanten waren verrukt.

De oesterschalen van Heer Henricus van Keldonk en de uitstekende wijnen creëerden een harmonie van smaken die de zintuigen streelden en waarbij de invloed van Wabi-Sabi samenvloeide in de wijn. Pieter had eindelijk de perfecte combinatie gevonden en zijn wijnwinkel “De Verfijnde Druif,” bloeide als nooit tevoren.

Hoofdstuk 17: Het Leven in Keldonk

Met de groeiende bekendheid van Heer Henricus van Keldonk zijn werk en de filosofie van Wabi-Sabi begon het dorpje Keldonk tot leven te komen. Mensen begonnen meer aandacht te besteden aan de natuur om hen heen. Ze begonnen de eenvoudige vreugde te ontdekken, het op en neer gaan van het water in de Zuid-Willemsvaart, het op en neer gaan van schepen met vracht naar Den Bosch en Maastricht. Het bewonderen van de seizoensgebonden veranderingen in hun omgeving van lente, zomer, herfst en winter, van groei en bloei.

Hoofdstuk 18: De Transformatie van het Dorp Keldonk, naar Kildonk, naar Keldonc en uiteindelijk blijft het Keldonk.

De winkels begonnen ook de waarde van Wabi-Sabi te begrijpen. Ze begonnen handgemaakte producten te verkopen, geïnspireerd door de esthetiek van vergankelijkheid en imperfectie. Iedereen leek te streven naar een evenwichtiger, rustiger en betekenisvoller leven en het rustieke dorpje waar zijn keramiekwerkplaats staat, bloeide op in een nieuwe geest van bewustzijn.

Hoofdstuk 19: Het Levenspad van Heer Henricus van Keldonk

Met zijn kunst en de filosofie van Wabi-Sabi bracht Heer Henricus van Keldonk niet alleen de schoonheid van imperfectie en eenvoud in het leven van zijn dorpsgenoten, maar inspireerde hij ook anderen, zoals Pieter de wijnhandelaar, om dezelfde waarden te omarmen en te delen met anderen.

Heer Henricus van Keldonk leefde de rest van zijn dagen in vrede en harmonie met zijn omgeving en hij bleef creëren en inspireren, terwijl zijn keramische kunstwerken en de filosofie van Wabi-Sabi voortleefden als een blijvende erfenis, niet alleen in zijn kleine dorpje Keldonk, maar ook in de harten van degenen die zijn werk en zijn levenswijze omarmden.

Epiloog: De Schoonheid van Imperfectie

Het verhaal van Heer Henricus van Keldonk en zijn ontdekking van Wabi-Sabi en de invloed ervan op het kleine dorpje Keldonk en verder, herinnert ons eraan dat schoonheid vaak te vinden is in de imperfectie, in de eenvoudige dingen van het leven en in de vergankelijkheid van het moment. Het herinnert ons eraan om de tijd te nemen om te vertragen, te genieten van de schoonheid om ons heen en te streven naar een leven in harmonie met de natuur en onszelf.

Het vertelt ons ook dat we de mogelijkheid hebben om anderen te inspireren met onze passies en levenswijze, en dat kleine veranderingen in onze omgeving en onze manier van denken een groot verschil kunnen maken in de wereld om ons heen. Wabi-Sabi herinnert ons eraan dat perfectie niet altijd nodig is om geluk en voldoening te vinden, en dat we, net als Heer Henricus van Keldonk, onze eigen unieke schoonheid kunnen creëren, zelfs in onze imperfecties.

En zo eindigt het verhaal van het verborgen juweel van Wabi-Sabi en Heer Henricus van Keldonk, een verhaal dat ons eraan herinnert dat de schoonheid van het leven vaak te vinden is in de meest onverwachte plaatsen, en dat de kunst van imperfectie ons kan leiden naar een dieper begrip van onszelf en de wereld om ons heen. *JGJCVA09092023*heerhenricusvankeldonk*